Awaza Dayıka Nıştiman - Behmen Qubadî
Bahman Ghobadi’nin 2003 yılında İstanbul
film festivalinde de gösterime giren ve filmi hiç bir kurumdan destek almadan
sadece aile efradının desteğiyle çektiğini, oyunculardan hiçbirinin aslında
"oyuncu" olmayışı; filmin en güzel yanlarından biri olan inandırıcılığın ve
doğallığın da sebebi herhalde.
Irak-İran
savaşı sırasında Saddam’ın Kuzey Irak Kürtçe tasviri Güney Kürdistan’daki
Kürtlere yaptığı saldırılar sırasında İran’da tanınmış yerel bir Kürt sanatçı
olan Mirza’ya savaştan kaçan mülteciler tarafından 23 yıl önce onu terk edip
kaçan eski eşi Hanareh tarafından bir mektup geldiği söylenir. Mülteciler
Mirza’ya Hanareh’in onu yanına çağırdığını söyler. Mirza ve Oğulları Barat ile
Audeh kamplara gidip Hanareh’i bulmaya karar verir. Oğlu Barat tuhaf gözlükler
takmayı seven, römorklu bir motosikleti olan babası kadar olmasa da tanınmış
bir sanatçıdır. Audeh ise 7 eşi 11 kız çocuğu olan ve bir türlü erkek evladı
olmayan ve erkek evladı olmadıkça evleneceğini söyleyen garip bir
adamdır.
Filmin
hiç görünmeyen karakteri Hanareh kadınların şarkı söylemesi yasak olduğu için
Mirza’dan kaçmak/ayrılmak zorunda kalıp Seyyid ile evlenir. Ghobadi Ortadoğu
insanın kadına bakışından rahatsız olduğu için filmlerinde sık sık bu konuyu
işlemektedir. Bu filmden sonra Half Moon/Yarım Ay filminde de yine İran’da
kadınların şarkı söylemesinin yasak olduğunu sanatçı kadınların getto bir
bölgede tecrit altında tutulmasını işlemiştir.

Irak
Kürdistan’ında Saddam’ın yaptığı zulümler ve mültecilerin çektiği sıkıntılar
birazda müzik dili ve halay kullanılarak anlatılmış. Filmde günümüz Kürtlerin
köylerinin yakılıp yıkılması kimyasal silahlar kullanılması, kaçakçıların
uçaklarla vurulması, erkeklerin zorla askere alınması gibi Türkiye’de de
rastladığımız o günün Saddam’ın bu günün Erdoğan’larından çok da farksız
olmadığını görüyoruz.
Bir
aşk hikayesi etrafında trajikomik hikayeler dönen filmin; bazı yerlerinde
gülerken bazı yerlerinde ise gözyaşlarınızı tutamayabiliyorsunuz . Baba ile
oğullarının sürekli tartışıp bağarışmaları karakterlerin sevecenliği, müziklerin
güzelliği ve halaylar filmi doyumsuz hale getiriyor. Okulları köyleri
bombalandığı için dağ başında ders gören öğrenciler ve öğretmenlerinin
seferberliği ve ders sırasındaki diyalog da akıllarda kalan ayrı bir
bölüm.
Mirza’nın
evli olmayan oğlu Barat’ın sesine aşık olduğu kadına evlilik teklifi yaptığı
sahnedeki diyalog dönemin kadına bakışını da göz önüne seriyor.
Yorumlar